Mesleksel Beceri Eğitimi
Mesleksel Beceri Eğitimi (MBE), tıp fakültesi
öğrencilerine meslek hayatları boyunca kullanacakları muayene ve basit
girişimlerle ilgili temel becerileri kazandırmayı amaçlar. Kan basıncı ölçmek,
nabız bakmak, el yıkamak, steril eldiven giymek gibi işlemler yanında; damar
veya kas içine enjeksiyon yapmak, mide tüpü, idrar sondası takmak, dikiş atmak
gibi, karmaşık ve ağrılı olabilen işlemleri de kapsar. Çocuk ve yetişkinde kalp
masajı ve suni solunum yaptırabilme becerisi ise, hayat kurtarıcı girişimler
olarak listede en önemli yeri alır ve tıp fakültesi öğrenim süresi boyunca, hem
MBE kapsamında, hem farklı kliniklerin stajlarına tekrarlanarak işlenir.
Bütün bu işlemlerin, basamaklar halinde akış
şemaları düzenlenir. Önce teorik olarak anlatılır. Sonra laboratuvar ortamında,
uygun hazırlanmış maketler üzerinde deneme yapılarak beceri kazanılır.
Tıbbın konusu insan olduğundan, kullanılan
malzemelerin özellikleri artar; işlemlerde hassasiyet gerekir. Öğrenciler
eldiven, enjektör gibi malzemelerle daha önce karşılaştıklarını, kolaylıkla baş
edebileceklerini düşünürler. Ama çoğu enjektör iğne ucunun eğimli kesildiğini
bilmez. İşlem yaparken bu eğimin yönü doğru şekilde tutulmazsa, işlem başarısız
veya çok ağrılı olabilir.
Hassasiyet göstermek bazen, aslında çoğu zaman
güç uygulamaktan daha önemli olur. Örneğin entübasyon tüpü hastanın soluk
borusuna sağ elle (uygulayıcının baskın olarak kullandığı elle) yönlendirilir.
Bazı şeyleri zaten bildiğimizi düşünürüz ve ayrı bir eğitime gerek olmadığını varsayarız. Örneğin el yıkamak günlük rutinimizin parçası olsa da,
parmak uçları ve el sırtı iyi şekilde temizlenmez ve mikrop barındırabilir.
Hastane ortamında çeşitli dirençli mikroorganizmaların gelişebildiğini
biliyoruz. Bazı hastaların bağışıklık sisteminin zayıf olduğunu da biliyoruz. Uygun
şekilde el yıkamak hem kendi sağlığımızı korumak, hem de hastalarımıza zarar vermemek için almamız gereken basit bir
önlemdir. Bunun yanında hastane dışındaki sosyal ortamımıza hastane
mikroorganizmalarını taşımamak için de doğru el yıkama alışkanlığı kazanmak etkili
bir yöntemdir.
Sir William Osler'in dediği gibi "tıp hasta başında öğrenilir". Ancak girişimlerin önce maketler kullanılarak
denenmesi, belli seviyede beceri kazanıldıktan sonra hasta ile karşılaşılması; hastaya
ve insana saygı göstermenin bir parçasıdır.
Öğrencilerden, laboratuvar ortamında da
kullandıkları maketler ‘sanki hasta bireylermiş gibi’ işlem yapmaları beklenir.
Yapılacak işlem hakkında bilgi vermek, sterilite ve analjezi gibi işlem
basamaklarını hatırlamak, malzemeleri ve maketleri doğru şekilde kullanmak ve
işlem sonrasında atıkları doğru imha etmek de, Mesleksel Beceri Eğitiminin parçalarıdır.
Bu bir beceri eğitimi, yani aslında eğitim ve
öğretim çalışmasıdır. Tıp fakültesi öğrencilerinin yetişkin olduğunu varsayıyoruz.
Yetişkin eğitiminde, bireylerin kendilerinin öğrenmek için istek duyması ve
çaba göstermesi beklenir. Tıp fakültesi öğrencileri, meslek hayatlarında neyle
karşılaşacaklarını, neyi öğrenmeye ihtiyaçları oluğun tahmin edemeyebilir. Ama bunun
için bazı kılavuzları kullanabilirler. Ülkemizin sağlık istatistikleri
biliniyor ve tıp fakültelerinden bunlara yönelik eğitim programları hazırlayıp
uygulamaları bekleniyor. Bu belgeye “Mezuniyet
Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı - 2020” başlığı
ile kolayca ulaşılabilir.
Mezuniyet
Öncesi Tıp Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitim Programı - 2020'de,
hastayı muayene etme ve girişimler Temel Hekimlik Uygulamaları Listesinde sıralanır.
Girişimlerin hangi beceri düzeyinde yapılması gerektiği tablodaki şekilde derecelendirilmiştir. Örneğin MBE’de yerini alan El
Yıkama, bir hekim tarafından 4
düzeyinde bilinmesi ve uygulanması gereken bir temel hekimlik uygulamasıdır.
Öğrenme
Düzeyi
|
Açıklama
|
1
|
Uygulamanın nasıl
yapıldığını bilir ve sonuçlarını hasta ve/veya yakınlarına
açıklar.
|
2
|
Acil bir durumda kılavuz / yönergeye uygun biçimde uygulamayı yapar.
|
3
|
Karmaşık olmayan, sık görülen, durumlarda / olgularda uygulamayı*
yapar.
|
4
|
Karmaşık durumlar / olgular da dahil uygulamayı* yapar.
|
* Ön değerlendirmeyi /
değerlendirmeyi yapar, gerekli planları oluşturur, uygular ve süreç ve
sonuçlarıyla ilgili hasta ve yakınlarını / toplumu bilgilendirir.
|
Kendi tıp fakültesi öğrenciliğimde entübasyon
maketleri ve laringoskopla ilk karşılaştığımda nasıl bocaladığımı, hatta
endişelenidiğimi hatırlıyorum. Hasta muayene etme, eldiven giyme, dikiş atma ve daha pek çok
beceriyi stajlar esnasında asistan abla ve abilerimizden öğrendik. Doğum
yaptırma, epizyotomi dikme, enjeksiyon yapma ve damar yolu açma işlemlerini
ebe ve hemşire abla ve arkadaşlarımdan öğrendim.
İyi ki öğrenmişim😊
Yorumlar
Yorum Gönder